ITM Salaj: stagiatura absolventilor de studii superioare

Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!

ITM Salaj:

Stagiile de integrare la locul de muncă au o importanță deosebită atât pentru proaspeții absolvenți de învățământ superior, cât și pentru unitățile economice.

Perioada de stagiu reprezintă pentru angajatori o modalitate de selecție a viitorilor specialiști dar și modelarea proaspeților absolvenți după cerințele postului.

Pentru absolvenți, perioada de stagiu reprezintă o oportunitate și un start în cariera profesională, în condițiile în care marea majoritate a angajatorilor solicită, la angajare, experiență profesională.

Codul muncii stabilește că primele 6 luni după debutul în profesie se consideră perioadă de stagiu,  excepţie făcând acele profesii în care stagiatura este reglementată prin legi speciale ( judecători, avocați, notari, experți contabili,etc.).

Modalitatea de efectuare a stagiului este reglementată de Legea nr.335/2013 și Normele metodologice de aplicare aprobate prin H.G. nr.473/2014.

Beneficiarii legii sunt absolvenţii de învăţământ superior care au diplomă de licenţă sau echivalentă şi, la debutul în profesie, se angajează cu contract individual de muncă pe un post conform specializării absolvite.

Pe perioada stagiului, stagiarul  prestează activitate pentru şi sub autoritatea unui angajator, persoană fizică sau juridică, în baza unui contract individual de muncă şi a contractului de stagiu.

Modalitatea concretă de efectuare a perioadei de stagiu, drepturile şi obligaţiile părţilor se stabilesc prin contractul de stagiu şi se completează cu prevederile din cuprinsul contractului colectiv de muncă aplicabil şi din regulamentul intern.

Conducătorul compartimentului, în care stagiarul îşi desfăşoară activitatea, elaborează şi supune spre aprobare angajatorului programul de activităţi, în baza căruia se desfăşoară şi se realizează evaluarea activităţii stagiarului.

Criteriile de evaluare a activităţii stagiarului se stabilesc de către angajator  pe baza obiectivelor şi indicatorilor de performanţă stabiliţi în programul de activităţi al stagiarului.

Coordonarea şi supravegherea activităţii de stagiu este realizată de un mentor, numit de angajator dintre salariaţii calificaţi, cu o experienţă profesională de cel puţin doi ani în domeniul în care urmează să se realizeze stagiul.

Evaluarea activităţii stagiarului se face cu 5 zile lucrătoare înainte de terminarea perioadei de stagiu de către comisia de evaluare.

Pe baza referatului de evaluare, angajatorul eliberează un certificat/o adeverinţă de finalizare a stagiului,  vizate de inspectoratul teritorial de muncă.

Promovarea evaluării se finalizează cu eliberarea  unui certificat semnat de angajator. În acest caz, perioada de stagiu constituie vechime în specialitate.

Nepromovarea evaluării se finalizează cu eliberarea unei adeverinţe prin care se recunoaşte finalizarea stagiului.

 La sfârşitul perioadei de stagiu, când evaluarea s-a finalizat fără promovarea acesteia, contractul individual de muncă poate înceta exclusiv printr-o notificare scrisă, fără preaviz, la iniţiativa oricăreia dintre părţi, fără a fi necesară motivarea acesteia. Un angajator mai poate încadra o singură dată pe acelaşi post un absolvent de învăţământ superior care să efectueze stagiu în baza unui contract de stagiu.

Modelul-cadru al contractului de stagiu, al referatului de evaluare, al raportului de stagiu, respectiv ale certificatului/ adeverinței de finalizare a stagiului  sunt stabilite prin normele metodologice pentru aplicarea prevederilor legii aprobate prin H.G. nr.473/2014.

Important! Este interzisă utilizarea stagiarilor la prestarea altor activități sau exercitarea altor atribuţii în afara celor prevăzute în fişa postului şi în contractul de stagiu.

Articole similare

Comentariul tau aici